Tingkatkan Produktiviti Anda Sebagai Pengaturcara Dengan Alat Ini!

Rohaizad Maznan
5 min readNov 24, 2020

Pengaturcaraan adalah tugas yang memerlukan anda benar-benar produktif. Sekiranya anda tidak menggunakan alat yang betul untuk produktiviti, ada kemungkinan anda akan membuang banyak masa, yang mungkin menghabiskan banyak pekerjaan lain. Dalam artikel ini, kami akan membincangkan alat teratas yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan produktiviti anda sebagai pembangun.

1. Trello

Setakat ini, Trello adalah aplikasi to-do yang terbaik, dan alat yang luar biasa bagi semua pengaturcara untuk mengatur aliran kerja mereka. Sekiranya anda menggunakannya dengan betul, Trello sebenarnya dapat meningkatkan produktiviti anda. Adakah anda pernah merasakan perlunya peningkatan setiap pagi agar anda dapat terus memotivasi diri? Macam saya, sudah semestinya. Trello mempunyai reka bentuk yang bagus dan secara keseluruhan memuaskan saya dengan UI yang luar biasa dan intuitif. Saya bukan sahaja menyusun kerja saya dan mendapatkan senarai perkara yang perlu saya kerjakan, tetapi juga, saya mendapat motivasi tambahan yang selalu saya gemari. Saya harap alat ini sangat berguna. Anda boleh menyemaknya di sini.

2. Firebase

Sekiranya anda pernah bersusah payah menyiapkan bahagian belakang laman web, kerana anda adalah pembangun bahagian depan, firebase sangat sesuai untuk anda. Saya telah menggunakannya sepanjang masa dalam projek akhir kerana ia sangat hebat!

Firebase menawarkan beberapa ciri yang berbeza, beberapa di antaranya adalah:

  • Pengesahan yang mudah
  • Menyebarkan laman web anda
  • Fungsi awan
  • Pembelajaran mesin
  • Pangkalan data

keistimewaan firebase juga..

Teka apa? Semuanya percuma! Sekurang-kurangnya, ke had tertentu. Walaupun, had mereka cukup murah hati, dan anda tidak perlu risau sehingga anda mencapai tanda aras yang sangat tinggi.

3. VSCode dan extensions

Salah satu text editor yang paling popular dan disukai, VS Code adalah salah satu alat terbaik untuk pengaturcara. Saya sangat mengesyorkan mana-mana programmer menggunakan VS Code, tidak kira sama ada mereka menggunakan java, c ++, python, JavaScript, atau bahasa lain. Ia sangat hebat dan anda tidak perlu bimbang tentang perkara lain jika anda mempunyai beberapa extension terbaiknya. Dari apa sahaja antara membuat susun atur asas fail react hingga memformat keseluruhan kod anda, VS Code dan extensions dapat membantu anda. Saya cukup yakin bahawa kebanyakan pembangun hari ini menggunakan sama ada VS Code, Sublime Text, atau Atom. Pada pendapat saya, VS Code adalah text editor terbaik kerana mempunyai komuniti yang besar dan juga kerana extension yang sangat membantu para programmer. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pelanjutan ini, periksa blog “5 Visual Studio Code Extensions Developers Need in 2020” ini di sini.

4. Mempunyai tetikus dan papan kekunci yang bagus

Sebagai developer, papan kekunci dan tetikus anda adalah dua perkara yang paling banyak anda habiskan. Sekiranya anda mempunyai papan kekunci yang sangat teruk, maka adalah idea yang baik untuk membeli yang baru secepat mungkin. Lagipun, ini adalah mod komunikasi untuk anda dan komputer. Sekiranya anda melabur pada papan kekunci yang bagus, anda mula menaip lebih cepat dan jari anda tidak sakit seperti biasa. Anda dapat merasakan perbezaannya dan percayalah, itu akan sangat berbaloi.

Mengenai tetikus, memang kebanyakan orang bahkan tidak menganggap tetikus itu penting, tetapi apabila anda mula merancang sesuatu atau bekerja dengan kod yang besar, maka anda mula melihat penggunaannya. Saya pernah menjadi orang yang tidak menyangka bahawa tetikus akan menjadi aset penting bagi saya sehingga saya membelinya. Ini jauh lebih baik daripada menggunakan pad sentuh (touchpad) semasa memilih fail atau dokumen. Ini adalah beberapa aset yang berbaloi untuk programmer dan akan membantu anda menjimatkan banyak masa. Jangan takut untuk melabur dalam papan kekunci berkualiti tinggi. Anda boleh mendapatkan tetikus berwayar, tetapi saya telah bekerja dengan tetikus berwayar dan tanpa wayar. Manfaat terbesar tetikus tanpa wayar adalah mengelakkan kekacauan kabel di meja anda. Ini sekali lagi adalah pilihan peribadi, tetapi anda harus mempertimbangkan tetikus tanpa wayar jika anda seperti saya, yang suka menjaga kebersihan barang.

5. Monitor tambahan

Sekiranya anda bertanya kepada saya sebulan yang lalu tentang mendapatkan monitor yang lebih baik, saya pasti merasa ngeri dan mengatakan bahawa saya tidak memerlukannya. Saya berpendapat bahawa perkara ini berlaku pada kebanyakan developer. Nampaknya tidak sesuai untuk bekerja pada skrin yang lebih kecil, tetapi setelah anda menggunakan layar yang lebih besar, anda akan mula melihat perbezaannya.

Terdapat banyak kelebihan skrin besar, dan salah satunya ialah anda boleh membuka text editor anda di satu sisi, semakkan kod di sisi lain, terminal yang terletak di sudut, dan juga, Spotify anda di satu sudut , dan masih tidak mempunyai masalah sama sekali. Ini tidak mungkin dilakukan pada layar kecil, dan walaupun anda berjaya mendapatkan semua ini, kemungkinan besar anda akan menghadapi banyak masalah untuk menangani kekacauan. Skrin besar sentiasa meningkatkan aliran kerja anda sebagai pengaturcara. Sekiranya anda boleh, maka saya akan mengesyorkan menggunakan komputer riba dengan paparan besar. Tetapi katakan bahawa anda adalah orang yang sering bergerak ke sana sini. Secara peribadi, saya kadang-kadang pergi ke tempat rakan saya untuk membuat kod dengannya, dan skrin komputer riba yang besar tidak akan berguna dalam hal ini. Baiklah, untuk anda, saya rasa monitor bersaiz baik dan komputer riba 13 inci akan sempurna sehingga setiap kali anda berada di rumah, anda boleh menyambungkan komputer riba ke monitor, dan jika anda mahu keluar, komputer riba itu akan membebankan anda. Monitor tambahan ini dapat meningkatkan produktiviti anda dan menjimatkan masa kerana sekarang, anda tidak perlu lagi beralih di antara window tabs anda, dan anda boleh memiliki semuanya di satu tempat.

Ini adalah lima alat yang boleh anda gunakan untuk meningkatkan aliran kerja anda sebagai pembangun dan menjimatkan banyak masa juga. Saya harap anda mendapat nilai dalam artikel ini. Pastikan untuk memasukkan cadangan dan pemikiran anda di bahagian komen!

Terima kasih!

Rohaizad Maznan

--

--

Rohaizad Maznan

A person who starts to write articles in my native language. A front-end developer that impress the audiences with modern interactive design.