GraphQL — Lebih Mengenali

Rohaizad Maznan
3 min readNov 23, 2020

GraphQL adalah topik yang hangat dan bergaya pada masa ini, dan berkembang dengan sangat pantas. Terdapat alasan yang sangat baik untuk itu. Saya percaya bahawa GraphQL mempunyai masa depan yang cerah di masa depan, dan kita akan membincangkannya dalam artikel ini.

Pra-syarat
• Pengetahuan asas JavaScript
• Sebilangan biasa dengan nod JS atau API secara umum

Apa itu GraphQL?
GraphQL adalah query language untuk API anda, dan server-side runtime untuk melaksanakan queries dengan menggunakan jenis sistem yang anda tentukan untuk data anda. GraphQL tidak terikat dengan pangkalan data atau mesin penyimpanan tertentu dan sebaliknya disokong oleh kod dan data yang ada.

Ini adalah alat yang sangat jarang digunakan, tetapi apabila tiba waktunya, alat ini dapat membantu anda.

Sekiranya anda telah berpengalaman dengan API REST, maka saya yakin anda tahu mengenai permintaan get, post, dan delete. Di sini, GraphQL dapat menjadikan hidup anda lebih mudah.

Apabila anda menyampaikan permintaan dalam aplikasi berskala besar, anda melayani ramai orang, katakan 40 juta-100 juta atau lebih. Di sini, hanya satu permintaan yang boleh menjadi masalah besar bagi anda kerana ini akan memberi banyak beban pada pelayan anda. Sekiranya anda mempunyai skala kecil, atau bahkan aplikasi berskala yang agak besar, dengan jumlah maksimum 3 juta orang, maka ini bukan masalah besar, tetapi apabila anda melayani ratusan juta orang, menjadi penting bagi anda untuk menangani permintaan ini dengan cekap. Di sinilah GraphQL masuk.

Facebook mengalami masalah pelayan yang terlalu banyak, dan oleh itu, mereka memutuskan untuk membuat GraphQL, yang akan membiarkan mereka menguruskan permintaan mereka dengan cekap. Ini membantu anda mengambil data yang tepat yang anda perlukan, dan dengan itu mengurangkan banyak beban dari pelayan.

Walaupun, dengan semua kelebihannya, GraphQL hadir dengan set kontra (cons) tersendiri

Cons:
• Anda membuat banyak kekacauan di back-end.
• Perlu banyak konfigurasi.
• Betul-betul tidak perlu untuk laman web yang tidak mengendalikan banyak lalu lintas.

GraphQL mempunyai banyak perkara lain yang menjadikannya unik dan hebat. Dalam blog ini, kita tidak akan banyak menerokai mengenainya. Ini difokuskan untuk membuat anda memahami apa sebenarnya grafikQL.

Pendapat Akhir Dari Saya
Saya percaya bahawa GraphQL adalah alat yang sangat kuat, tetapi tidak digunakan yang hanya berguna beberapa kali. Pada pendapat saya, ini bukanlah sesuatu yang akan saya fokuskan terutamanya sekiranya saya menjadi developer sepenuh masa. Ini adalah sesuatu yang saya miliki di sisi saya, mungkin menghabiskan sedikit jika saya perlu. Ia bukan perkara yang paling penting.

Sekiranya anda seorang pembangun yang advanced, pastikan untuk mempelajarinya. Sekiranya ia menjadi tumpuan dunia, maka anda, sebagai seseorang yang sudah tahu mengenainya boleh mengajar ramai orang yang berminat tentangnya, tetapi jika tidak, anda mempelajari sesuatu yang baru. Anda mengambil tindakan, dan mungkin suatu hari nanti anda dapat menggunakannya.

Terima kasih! Saya harap anda mendapat ilmu baharu dalam artikel ini.

Rohaizad Maznan

--

--

Rohaizad Maznan

A person who starts to write articles in my native language. A front-end developer that impress the audiences with modern interactive design.