Cara Mengubah Pengekodan Menjadi Kebiasaan dan Mengekalkannya

Ini boleh menjadi perjalanan yang sukar, tetapi usaha itu tidak akan sia-sia.

Photo by Kevin Hogan on Harvard Business Review

Fakta bahawa tabiat biasanya sukar dikembangkan dan, yang lebih penting, akan digunapakai untuk jangka masa panjang, sebenarnya ini bukanlah perkara baru. Saya cukup yakin bahawa hampir semua orang pada suatu ketika dalam hidup mereka ingin membina tabiat positif baru atau telah mengenali orang lain yang juga pernah melakukannya. Sama ada kebiasaannya seperti bersenam, makan makanan seimbang atau menyusun jadual tidur yang sihat, adalah selamat untuk mengatakan bahawa semua orang melakukannya sehingga kehidupan mereka akan bertambah baik dalam beberapa aspek.

Namun, kemungkinan besar anda menghadapi kesukaran untuk mengekalkan tabiat itu dan dalam “worst case”, anda telah meninggalkan tabiat itu sepenuhnya. Spoiler: anda bukan orang pertama yang melakukannya, atau yang terakhir. Terdapat beratus-ratus buku, artikel, dan persidangan bagi menolong diri yang telah dibicarakan, bukan hanya kerana perkara itu biasa, tetapi juga kerana pentingnya tabiat dalam proses menjadi orang yang lebih baik dan, dalam hal ini, developer yang lebih baik.

Mengapa anda mesti membuat kod setiap hari

Belajar membuat kod dan membuat penyelesaian secara praktikal adalah tugas yang cukup sukar. Pengekodan setiap hari kelihatan seperti perkara yang mudah dilakukan, sehingga hari ini di mana satu-satunya perkara yang anda mahukan adalah cuma baring di tempat tidur dan tidak melakukan apa-apa. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, kebiasaan sukar dijaga dan dalam hal ini, adakah pengekodan setiap hari sangat berharga?

Photo by Jordan Osterman on Uni. of St. Thomas

Dengan membuat pengekodan setiap hari, anda akan terus berlatih, walaupun beberapa hari anda tidak belajar sama seperti yang lain, jadi konsep dan pengetahuan baru yang anda jalani akan lebih mudah difahami, dihafal dan diaplikasikan dalam projek akan datang.

Pengekodan setiap hari bahkan boleh dianggap sebagai cabaran, peluang untuk membuktikan bukan kepada orang lain, tetapi kepada diri sendiri, bahawa anda mampu belajar dan berusaha untuk memperbaiki diri.

Ketekalan dan motivasi

Teori di sebalik tabiat adalah membuat sesuatu seperti tugas atau aktiviti sepenuhnya automatik: sesuatu yang anda lakukan dengan mudah. Apabila anda memikirkan kebiasaan dengan cara ini, semakin konsisten prosesnya, semakin baik. Konsistensi ini mungkin dalam bentuk jadual, lokasi atau bahkan orang di sekitar anda, tetapi ini merupakan faktor penting untuk membina kebiasaan.

Namun konsistensi mungkin merupakan sebab utama mengapa kita gagal mengekalkan kebiasaan baru kita. Walaupun ada banyak penyebab untuk ini, kurangnya motivasi mungkin yang paling umum.

Photo by Debby Hudson on Unsplash

Motivasi selalunya sesuatu yang tidak dapat kita kendalikan: beberapa hari anda bangun sudah bermotivasi dan ada yang tidak. Memberi lebih banyak motivasi dalam proses anda mengembangkan tabiat baru adalah suatu kesalahan, kerana ini adalah sesuatu yang tidak konsisten. Walaupun penting untuk memutuskan untuk membina kebiasaan baru berdasarkan motivasi anda sebagai manusia, kebiasaan adalah sesuatu yang ingin anda lakukan setiap hari, walaupun anda tidak bermotivasi.

Inilah sebabnya mengapa anda mesti bergantung pada disiplin, bukan motivasi, untuk menjaga tabiat anda. Tidak seperti motivasi, disiplin adalah kemampuan yang sebenarnya dapat anda kembangkan seiring berjalannya waktu dan itu adalah kunci untuk menguasai hidup anda dan tidak dapat membuat keputusan yang anda inginkan, tetapi pilihan yang anda perlukan.

Mulakan!!!

Bermula dengan cara yang mudah adalah sesuatu yang sangat berguna ketika anda membina tabiat kod harian. Adalah biasa untuk membincangkan perkara ini semasa pergi ke gim dan bersenam:

“Anda dapat mulai mengembangkan tabiat dengan hanya mengenakan pakaian olahraga dan naik ke kereta anda.”

Mengetepikan masa yang dikhaskan, menggunakan komputer anda dan membuat beberapa baris, walaupun hanya selama 10 atau 20 minit sehari benar-benar dapat membuat perbezaan ketika hendak memulai. Kualiti kerja yang anda buat tidak begitu penting pada tahap ini, ia adalah sesuatu yang boleh anda kerjakan setelah anda mengembangkan konsistensi. Perlu diingat bahawa ini hanyalah strategi yang berguna ketika membina kebiasaan baru.

Photo by MICHEL ANDRADE on Unsplash

Ia juga berguna untuk menghilangkan “faktor berlawanan” dari kebiasaan baru anda. Sebagai contoh, jika anda ingin mengembangkan kebiasaan makan yang sihat, anda mungkin ingin membeli lebih sedikit gula-gula atau makanan segera.

Saya tahu, semasa anda ingin membuat kod dan faktor sebaliknya dalam kes anda ialah menonton kandungan atau bermain permainan video di komputer yang sama, mungkin lebih sukar untuk menghapusnya. Tetapi apa yang dapat anda lakukan ialah mengatur persekitaran anda sehingga lebih sukar untuk melakukan sesuatu yang lain ketika anda merasakan keinginan untuk melakukan sesuatu yang lain daripada membina kebiasaan anda.

Anda dapat melakukan ini dengan menyesuaikan editor teks sesuai dengan keinginan anda, membuang akses langsung ke aplikasi “tidak produktif” atau menyekat waktu. Pada akhirnya, kawalan diri juga sukar dikembangkan: “mengapa saya harus melakukan sesuatu hari ini apabila saya dapat berehat buat masa ini”. Ini adalah masalah menghabiskan masa dengan keseimbangan, iaitu, anda dapat menebaknya dengan sukar.

Cara menilai tabiat anda

Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash

Tabiat sukar untuk dilihat. Adakah anda fokus pada jumlah hari? Mungkin kualiti kerja anda pada masa itu? Mengubah kebiasaan anda menjadi sesuatu yang dapat anda mengamati, dan bukannya sesuatu yang baru anda alami, ia akan membantu anda mendapatkan maklum balas yang dapat menilai.

  • Anda boleh mencuba menggunakan aplikasi habit-tracking atau mungkin juga bullet journal. Walaupun kaedah ini berkesan untuk membina tabiat, saya rasa ada lebih banyak pilihan yang lebih baik untuk tabiat berkaitan kod.
  • GitHub menyediakan rekod commit harian, di mana anda dapat melihat berapa banyak komitmen yang telah anda buat pada tahun lalu. Tidak semua yang anda kodkan dapat dilakukan dengan git commit, jadi ini bukan kaedah yang sempurna.
  • Mengusahakan projek adalah kaedah terbaik untuk mempraktikkan kod, belajar tentang proses pembangunan (development process) dan berakhir dengan sesuatu yang boleh anda gunakan sebagai rujukan untuk memantau kemajuan anda. Anda bahkan boleh menjadi host projek anda di GitHub atau di laman web portfolio peribadi untuk menunjukkan karya anda kepada dunia.
  • Anda juga mungkin berminat dengan #100DaysOfCode, satu cabaran di mana pengaturcara memberi kod sekurang-kurangnya 1 jam, selama seratus hari berturut-turut. Ini adalah pilihan yang mungkin sesuai untuk sesetengah orang.

Prosesnya sukar dan sering membosankan, jadi jangan kecewa jika anda tidak dapat mengikuti percubaan pertama anda atau jika jadual harian anda tidak akan membolehkan anda meluangkan masa untuk pengekodan. Sebaliknya, fokus pada kesukaran yang anda hadapi selama tempoh tersebut dan bagaimana anda dapat mengatasinya.

Membina tabiat serupa dengan proses pertumbuhan tanaman. Ya, anda perlu mendedikasikan sumber seperti masa dan tenaga agar ia bertambah dan ya, ia mungkin tidak berjaya. Beberapa pakar mengatakan bahawa kebiasaan memerlukan tiga puluh hari berturut-turut, sekitar enam puluh. Hanya masalah masa dan konsistensi untuk tumbuh kecil anda menjadi pokok.

Terima kasih!

Rohaizad Maznan

A person who starts to write articles in my native language. A front-end developer that impress the audiences with modern interactive design.

Get the Medium app

A button that says 'Download on the App Store', and if clicked it will lead you to the iOS App store
A button that says 'Get it on, Google Play', and if clicked it will lead you to the Google Play store