5 teknik untuk melegakan tekanan pada diri

Photo by Radu Florin on Unsplash

Berehatlah. Anda layak mendapatkannya, ia bagus untuk anda, dan memerlukan lebih sedikit masa daripada yang anda fikirkan.

Anda tidak memerlukan hujung minggu spa atau pergi pusat rekreasi. Setiap petua menghilangkan stres ini dapat membawa anda dari OMG ke om dalam masa kurang dari 15 minit.

1. Meditasi

Photo by Matteo Di Iorio on Unsplash

Meditasi selama beberapa minit setiap hari dapat membantu mengurangkan kegelisahan. “Penyelidikan menunjukkan bahawa meditasi harian dapat mengubah jalan saraf otak, menjadikan anda lebih tahan terhadap tekanan,” kata psikologi Robbie Maller Hartman, PhD, seorang jurulatih kesihatan dan kesihatan Chicago.

Ia mudah. Duduk tegak dengan kedua kaki di atas lantai. Tutup mata anda. Tumpukan perhatian anda untuk membaca — dengan lantang atau senyap — mantera positif seperti “Saya merasa damai” atau “Saya mengasihi diri sendiri.” Letakkan satu tangan di perut anda untuk menyelaraskan mantera dengan nafas anda. Biarkan sebarang pemikiran yang mengganggu melayang seperti awan.

2. Tarik nafas sedalam-dalamnya

Photo by Olia Nayda on Unsplash

Rehat selama 5 minit dan fokus pada pernafasan anda. Duduk tegak, mata tertutup, dengan tangan di perut anda. Hirup perlahan-lahan melalui hidung anda, rasakan nafas bermula di perut anda dan jalankan ke bahagian atas kepala anda. Balikkan proses semasa anda menghembuskan nafas melalui mulut.

“Nafas dalam-dalam mengatasi kesan tekanan dengan memperlambat degupan jantung dan menurunkan tekanan darah,” kata psikologi Judith Tutin, PhD. Dia seorang jurulatih kehidupan yang disahkan di Rome, GA.

3. Ambil saat anda

Photo by Jamie Brown on Unsplash

Perlahan-lahan…

“Luangkan 5 minit dan fokuskan hanya pada satu tingkah laku dengan kesedaran,” kata Tutin. Perhatikan bagaimana udara terasa di wajah anda ketika berjalan dan bagaimana kaki anda terasa memukul tanah. Nikmati tekstur dan rasa setiap makanan.

Apabila anda meluangkan masa dan menumpukan perhatian pada deria anda, anda pasti merasa kurang tegang.

4. Sapa kenalan anda

Photo by Papaioannou Kostas on Unsplash

Rangkaian sosial anda adalah salah satu alat terbaik anda untuk menangani tekanan. Bercakap dengan orang lain — lebih baik bersemuka, atau sekurang-kurangnya melalui telefon. Kongsi apa yang sedang berlaku. Anda dapat memperoleh perspektif baru sambil mengekalkan hubungan anda dengan kuat.

5. Tune kan badan anda

Photo by Dane Wetton on Unsplash

Imbas badan anda secara mental untuk mengetahui bagaimana tekanan mempengaruhinya setiap hari. Berbaring telentang, atau duduk dengan kaki di atas lantai. Mulailah dari jari kaki dan jalankan kulit kepala anda, perhatikan bagaimana perasaan badan anda.

Itu sahaja teknik untuk melegakan tekanan dalam diri anda. Saya harap info ini bermanfaat untuk para pembaca artikel ini dan dapat kongsikan dengan rakan-rakan.

Terima kasih!

Rohaizad Maznan

A person who starts to write articles in my native language. A front-end developer that impress the audiences with modern interactive design.

Get the Medium app

A button that says 'Download on the App Store', and if clicked it will lead you to the iOS App store
A button that says 'Get it on, Google Play', and if clicked it will lead you to the Google Play store