10 Cara Menjaga Kebun Anda

Photo by Daniel Öberg on Unsplash

Salah satu perkara yang anda tidak mahu berlaku di kebun anda adalah pokok-pokok anda tidak sihat dan mendapat penyakit! Bagaimana ia berlaku? Adakah ia akan merebak? Adakah semua tanaman saya akan mati? Bagaimana saya boleh menyingkirkannya? Perkara yang paling penting untuk difahami mengenai pencegahan penyakit adalah sesuatu yang disebut segitiga penyakit. Penyakit hanya boleh berlaku apabila tiga perkara bertepatan: anda mempunyai tumbuhan yang boleh tidak sihat (a host), patogen (seperti kulat, bakteria, atau virus) yang boleh menyerang tanaman, dan keadaan persekitaran (seperti kelembapan atau kekeringan) yang memberi penyakit. Sekiranya salah satu daripada perkara ini tidak hadir, penyakit ini tidak akan berlaku. Daripada menunggu masalah muncul di kebun anda, cuba pertahanankan dengan kaedah-kaedah terbaik bagi menghalang merebaknya penyakit keatas tumbuhan anda. Berikut adalah 10 cara anda dapat menjaga kesihatan tumbuhan anda.

Cara termudah untuk mengehadkan penyakit di kebun anda adalah dengan mengelakkannya. Mendapat penyakit dengan tanaman baru bukanlah jenis bonus yang diinginkan oleh kita. Salah satu perkara paling sukar untuk dipelajari adalah seperti apa tumbuhan yang sihat, sehingga sukar untuk mengetahui apakah yang anda inginkan sakit.

Adalah idea yang baik untuk mengumpulkan beberapa buku, majalah, dan katalog yang menunjukkan bagaimana rupa spesimen yang sihat. Jangan bawa pulang tanaman dengan bintik-bintik mati, batang busuk, atau serangga. Masalah-masalah ini dapat merebak dengan mudah ke tanaman sihat anda dan kadang-kadang sukar untuk disingkirkan setelah dibentuk.

Tidak semua bahan dalam timbunan kompos terurai pada kadar yang sama. Sebilangan bahan mungkin sudah cukup rusak untuk dimasukkan ke dalam kebun, sementara yang lain belum. Pengkomposan menyeluruh menghasilkan suhu tinggi untuk jangka masa yang panjang, yang sebenarnya membunuh sebarang patogen dalam bahan tersebut. Serpihan tanaman yang dijangkiti yang belum menjalani proses ini akan memperkenalkan semula penyakit berpotensi ke kebun anda. Sekiranya anda tidak yakin dengan keadaan timbunan kompos anda, anda harus mengelakkan penggunaan sampah halaman sebagai sungkupan di bawah tanaman sensitif dan mengelakkan daripada memasukkan serpihan yang mungkin dijangkiti di timbunan anda.

Kerosakan serangga pada tanaman lebih daripada sekadar kosmetik. Virus dan bakteria seringkali hanya dapat memasuki tanaman melalui semacam pembukaan, dan kerosakan bug memberikannya. Sebilangan serangga sebenarnya bertindak sebagai pengangkutan virus, menyebarkannya dari satu tumbuhan ke tanaman yang lain. Aphids adalah salah satu pembawa yang paling biasa, dan thrips menyebarkan virus spot nekrotik yang tidak sabar, yang telah menjadi masalah serius bagi pengeluar komersial selama 10 tahun terakhir. Kuning aster (foto, kanan) adalah penyakit yang dibawa oleh belalang dan mempunyai banyak tanaman inang. Serangan serangga adalah cara lain untuk membuat tanaman dalam keadaan tertekan, menjadikannya kurang mungkin untuk menangkis penyakit.

Photo by Dieter Pelz on Unsplash

Selalunya ia amat baik untuk anda membersihkan dedaun yang telah mati atau gugur. Ini bukan sahaja pencegah penyakit yang berkesan tetapi juga cara yang baik untuk mengawal penyakit yang sudah ada di kebun anda.

Penyakit boleh membasahi daun dan serpihan mati dan menyerang daun baru ketika ia muncul pada musim bunga. Titik daun iris, gumpalan daun daylily, dan bintik hitam pada mawar adalah contoh penyakit yang dapat dikurangkan secara dramatik jika daun mati dibersihkan setiap musim gugur. Sekiranya anda meninggalkan batang dan dedaunan untuk menimbulkan minat musim sejuk, pastikan anda membuangnya sebelum pertumbuhan baru bermula pada musim bunga.

Anda perlu berhati-hati ketika menyuburkan tanaman kerana terlalu banyak baja yang dapat membakar akar, mengurangkan kemampuan mereka menyerap air. Ini seterusnya menjadikan tanaman lebih rentan terhadap tekanan akibat kekeringan, sejuk dan panas. Tumbuhan yang kelaparan untuk nutrien lebih kecil dan dapat dipengaruhi oleh bintik-bintik daun, sementara tanaman yang lebih kuat dapat melawan penyakit. Kelebihan nutrien tertentu adalah cara lain untuk memberi tekanan pada tanaman.

Mendapatkan ujian tanah melalui agensi penyebaran tempatan anda akan memberi anda maklumat yang tepat mengenai tahap nutrien di tanah anda. Tanpanya, pemberian makanan dari tanaman anda mungkin menjadi tekaan dari pihak anda dan boleh menyebabkan terlalu banyak nutrien atau tidak mencukupi.

Tumbuhan yang tahan penyakit adalah tanaman yang mungkin jatuh sakit dengan masalah tertentu tetapi akan melawan penyakit dan bukannya mengalah. Sebagai contoh, beberapa tomato dikodkan sebagai “tahan VFN,” yang bermaksud varieti tomato tahan terhadap jamur Verticillium dan Fusarium dan terhadap nematoda.

Sekiranya anda mula mencari kod ini pada bunga, anda mungkin akan kecewa kerana ketahanan penyakit jarang dikenali pada label tanaman. Ini tidak bermaksud bahawa pelbagai jenis bunga tidak tahan terhadap penyakit. Banyak syarikat mawar menawarkan tanaman yang tahan terhadap penyakit seperti cendawan tepung dan bintik hitam.

Pekerja taska dan rakan-rakan tukang kebun dapat membantu anda mengenal pasti jenis tanaman terbaik atau paling tahan dari banyak tanaman. Buku rujukan dan katalog juga dapat menyenaraikan tanaman dan varieti yang tahan terhadap penyakit tertentu.

Memotong pokok dan pokok renek pada akhir musim sejuk lebih baik daripada menunggu hingga musim bunga. Anggota badan yang terluka dapat dijangkiti sepanjang musim sejuk, sehingga penyakit dapat terbentuk ketika tanaman itu tidak aktif. Pemangkasan akhir musim sejuk mencegah penyakit merebak ke pertumbuhan baru. Walaupun ribut akhir musim sejuk boleh menyebabkan kerosakan baru, masih lebih baik memotong anggota badan yang patah daripada mengabaikannya sehingga musim bunga sedang berlangsung. Sentiasa gunakan alat tajam untuk membuat luka bersih yang sembuh dengan cepat, dan pastikan memotong kembali tisu hidup yang sihat.

Pekebun yang berjaya berdasarkan pada penggunaan tanaman yang sesuai untuk zon dan laman kebun anda. Sekiranya anda meletakkan tanaman yang suka berteduh, seperti azalea, di bawah sinar matahari penuh, ia akan tumbuh dengan buruk dan mudah diserang oleh penyakit dan serangga. Saya pernah menanam myrtle crape di mana bahagian daunnya berada di bawah naungan. Ini adalah satu-satunya bahagian tanaman yang mempunyai cendawan.

Tumbuhan mempunyai pertahanan yang serupa dengan sistem kekebalan tubuh manusia, yang berayun ketika tanaman diserang oleh serangga atau penyakit. Sekiranya tanaman mengalami tekanan, mereka tidak dapat bertindak balas dengan kekuatan penuh untuk melawan atau pulih dari penyakit. Oleh itu, tanaman yang mengalami tekanan lebih cenderung untuk menderita.

Menyiram kebun anda adalah perkara yang baik, tetapi kerana banyak penyakit memerlukan air sama seperti tanaman, bagaimana anda melakukannya akan memberi perbezaan besar. Banyak patogen di tanah dan udara memerlukan air untuk bergerak, tumbuh, dan membiak. Untuk mengelakkan memberi penyakit ini lingkungan yang mereka sukai, pilih kaedah penyiraman yang membatasi kelembapan pada dedaunan tumbuhan. Selang rendaman dan pengairan menetes mencapai ini. Sekiranya anda menyiram dengan tangan, pegang daun sehingga anda menyiram akarnya.

Masalah daun yang paling biasa diperburuk apabila daun basah, jadi percikan overhead adalah pilihan yang paling tidak diingini. Sekiranya anda memilih kaedah ini, bagaimanapun, air pada saat daun akan kering dengan cepat tetapi akarnya masih mempunyai masa untuk menyerap kelembapan sebelum berwap.

Ingat juga bahawa lebih banyak yang tidak semestinya lebih baik semasa memberi minuman kepada tanaman anda. Tanah atau periuk yang berisi air mempromosikan beberapa kulat yang reput dan juga dapat mencekik akar, menjadikannya sasaran mudah bagi jamur yang busuk.

Berhati-hati ketika menjauhkan pemindahan, dan perhatikan tanaman yang sudah tumbuh ketika merebak. Tumbuhan yang penuh sesak menghasilkan kelembapan mereka sendiri, yang memungkinkan penyakit seperti cendawan tepung (foto, kanan), karat, dan cendawan berbunga berkembang. Meningkatkan aliran udara di sekitar tanaman anda akan mengurangkan kelembapan relatif tinggi ini dan membolehkan dedaunan kering dengan lebih cepat.

Tumbuhan yang diletakkan terlalu dekat cenderung tumbuh dengan buruk kerana persaingan cahaya, air, dan nutrien. Tumbuhan yang lemah ini lebih mudah diserang. Penyakit kadang-kadang merebak apabila daun yang dijangkiti bersentuhan dengan daun yang sihat, yang lebih mungkin terjadi ketika tanaman saling berdekatan.

Untuk mengurangkan kemungkinan penyakit, potong tangkai yang padat, rosak, atau tua pada tanaman yang rentan terhadap cendawan, seperti Phlox paniculata. Membahagi atau menyusun semula tanaman anda apabila mereka memerlukannya juga akan membantu.

Saya harap artikel ini dapat membantu anda dalam penjagaan pokok anda dengan lebih baik! Sekiranya ini bermanfaat untuk anda, sila share kan artikel ini kepada kenalan anda.

Terima kasih!

Rohaizad Maznan

A person who starts to write articles in my native language. A front-end developer that impress the audiences with modern interactive design.

Get the Medium app

A button that says 'Download on the App Store', and if clicked it will lead you to the iOS App store
A button that says 'Get it on, Google Play', and if clicked it will lead you to the Google Play store